Juttusilla netin huijarien kanssa

Luethan edellisen merkintäni netin lintuhuijareista! Se on enemmän faktapohjainen, tämä on taas omiin kokemuksiini perustuva. 

Osa ihmisistä ei edelleenkään usko huijareiden olemassaoloon. He kuvittelevat, että kyllä tunnistaisivat huijauksen, mutta menevät lankaan, vaikka huijarin tuntomerkit täyttyisivät myyjässä: ilmainen tai halpa eläin houkuttelee liikaa. Olen tämän vuoksi aloittanut keskusteluja useamman huijarin kanssa, ja katsonut, mihin he vievät keskustelun. Näiden avulla voin varoittaa muita lankeamasta ansaan.

Harmaapapukaija Lia

Kuvapankkikuva

Harmaapapukaija Lian ilmoitus löytyi Facebookista. Myyjän profiilissa oli useita varoitusmerkkejä huijariprofiilista. Olin myyjään yhteydessä yksityisviestitse, jossa sanoin vain ankeasti aloittaen olevani kiinnostunut papukaijasta. Myyjä vastasi pian useamman erilaisen kuvan kera.

"Kiitos mielenkiinnostani harmaata jacoani, minun on annettava harmaalle Jacolleni adoptioon. Hän on naispuolinen afrikkalainen harmaa papukaija, hänen nimensä on lia ja hän on vuoden ikäinen. hän on erittäin kaunis, terveellinen ja ystävällinen lapsille ja muille lemmikkeille. Lia nostetaan ja halataan käsin, tulee häkin mukana, täydelliset asiakirjat, mukaan lukien lelut. Hän tykkää olla häkistä. Annan yhteydet siirtymään tiukan työaikatauluni vuoksi. kerro minulle nimesi, kuinka vanha olet, missä asut ja miksi haluat ottaa papukaijani."

Vastasin hyvin lyhyesti asuvani Oulussa, ja että minulla on kokemusta papukaijoista. Myyjä vastasi: 

"Kiitos vastauksestasi papukaijalleni, en myy liaa, haluan antaa hänelle ilmaisen adoption vain jokaiselle, joka voi huolehtia hänestä ja antaa hänelle erittäin hyvän kodin, jota hän etsii."

Yllättävää kyllä, papukaija ei sijaitse Suomessa, vaan Ukrainassa. Myyjä on seuraavan tarinan myyjää hieman tarkempi siitä, että voisin tarjota linnulle hyvän kodin. Hän haluaa vakuutteluja siitä, että hoitaisin Liaa kuten omaa lastani ja että myyjä voisi käydä vierailemassa joskus luonani Liaa katsomassa. Suostun tietenkin kaikkiin näihin. 

Myyjä on kuitenkin ongelmissa. Pyydän hänestä kuvaa lintunsa kanssa. Myyjän profiilissa oli kuvia vain vanhemmasta naishenkilöstä ja papukaijasta erikseen, muttei yhdessä. Hän lähettää kuvan nuoresta naisesta ja papukaijasta. Totean, että eihän hän ole kuvassa. Hän kertoo, että kuvassa on hänen tyttärensä, mutta ottaa kuvan linnun kanssa, kun pääsee töistä kotiin. Puhelin on kuulemma uusi, ettei vanhoja yhteiskuvia ole. Kyselen vielä pari kertaa kuvan perään, mutta myyjä on aina töissä, tai on jo niin myöhä ettei hän halua herättää lintua yhteiskuvaa varten. 

Kun luovun kuvan kyselyistä ja siirrän keskustelun siihen, että miten saan Lian luokseni, hän kertoo luotettavasta kuriirifirmasta air-pets.com (jonka nettisivut näyttäisi nyttemmin olevan poistuneen). Myyjä myös kehottaa minua useampaan kertaan kertomaan joko hänelle tai yritykselle koko nimeni, osoitteeni yms., jotta linnun lähetys saadaan käyntiin. 

Loppuunsa kerron hieman epäilystäni, että lintu ei ole oikea, koska hän ei suostunut lähettämään minulle yhteiskuvaa linnun kanssa. Pyydän, että saisin tietooni linnun renkaan numeron. Hän aikoo kertoa sen kun pääsee töistä kotiin samana iltana. Sen jälkeen myyjä ei enää koskaan vastaa. 

Vihersiipiara Coco

Kuvapankkikuva

Coco oli 2-vuotias, "terveellinen" ja rokotettu vihersiipiara, jonka omistaja etsi sille uutta kotia Turun seudun kadonneiden lemmikkien ryhmässä. Coco olisi ilmainen. Myyjän profiilissa oli useita varoitusmerkkejä huijariprofiilista. Tässä omistajan minulle kirjoittama viesti, kun kyselin, missä lintu sijaitsee. 

"Paljon kiitoksia mielenkiinnostasi kaunista papukaijani kohtaan.  Nimeni on Christelle ja olemme päättäneet antaa kauniin papukaijamme adoptoitavaksi.  Hänen nimensä on coco ja hän on 2-vuotias.  Hän on ajan tasalla eläinlääkärintarkastusten kanssa, ystävällinen lapsille ja muille lemmikkeille.  Coco on paras kumppani, joka ihmisellä voi koskaan olla elämässään, koska hän on erittäin kaunis.

Hinta: Coco ei ole myynnissä.  Pidän häntä lapsena, eikä mikään järkevä henkilö voi myydä omaa lastaan.  Haluan antaa hänet yksinkertaisesti adoptoitavaksi (ilmaiseksi) kenelle tahansa henkilölle tai perheelle, joka pystyy tarjoamaan ansaitsemansa hoidon ja kiintymyksen.

Syyt: Annan Cocon adoptoitavaksi viimeaikaisten terveysongelmieni vuoksi, enkä siksi voi enää huolehtia hänestä.  Kukaan ei enää huolehdi Cocosta, ja olen hyvin huolissani hänen tilanteestaan.  Annan hänet adoptoitavaksi vain ja vain, jos vastaat rehellisesti seuraaviin kysymyksiin:

 1- Mikä on nimesi ja missä asut?

 2 - Miksi olet kiinnostunut papukaijastani?

 3 - Onko sinulla tarpeeksi aikaa hoitaa papukaijaa?

 4- Mitä kokemuksia sinulla on lintuista?

 5- Onko kotitaloutesi edistä lintujen asumista siellä ilman mitään ongelmia?

Oma sijainti: Muutin äskettäin Kiovaan Ukrainaan uuden työpaikkani vuoksi, mutta sairauteni vuoksi en enää toimi, Coco voi tulla luoksesi ongelmitta."

Lisäksi hän lähettää 10 hyvin erilaista kuvaa Cocosta, kuin osoittaakseen että se on olemassa. Coco on siis täydellinen lintu! Terveeksi todettu, tulee lasten kanssa toimeen, paras kumppani, kaunis ja vielä ilmainenkin! Luovutetaan tietenkin vain hyvään kotiin. Kappas kummaa, vaikka ilmoittelu oli turkulaisessa ryhmässä, Coco onkin Ukrainassa!

Jaksan jutella tämän myyjän kanssa mukavia paljon vähemmän kuin aiemmassa harmaapapukaijan tapauksessa. En vastaa mihinkään myyjän kysymyksiin minusta tai lintukokemuksestani, vaan alan kysellä Cocon sijaintia ja kuinka se voisi tulla Suomeen luokseni. Christelleä tämä ei tunnu vaivaavan, vaan hän kertoo että hänellä on sopimus erittäin luotettavan kuriiriyhtiön kanssa: classic-airways.com. Hän kehottaa minua olemaan heihin yhteydessä ja kertomaan koko nimeni, osoitteeni jne. Luultavasti tuota samaa "kuljetusfirmaa" käyttävät muutkin huijarit.

Aloin itse kertomaan jo "edesmenneestä papukaijastani", ja laitoin tästä kuvia. Käytin tämän tyylisiä kuvia, ja kysyin, voisiko Coco asua tuossa häkissä. Myyjä mainitsi häkin olevan vähän pieni, mutta ihan kelpaava. Muutenhan en voisi Cocoa ottaa, koska minulla "ei ollut varaa ostaa isompaa häkkiä." 

Ainut asia, mistä Christelle oli missään välissä keskustelussa kiinnostunut, oli että olenko jo jutellut kuljetusfirman kanssa, ja milloin ehtisin heille juttelemaan. Olenko jo antanut tietoni heille? Joko juttelin firman chatissa? Oli selvää, että häntä ei kiinnostanut, millaiseen kotiin hänen "lintunsa" on joutumassa, vaan ainoastaan yhteydenottoni kuljetusfirmaan.

Keskustelu kuitenkin loppui aika lyhyeen, kun ilmoitin että kaverini asui Kiovassa ja voisi tulla hakemaan Cocon. Myyjä ei tähän suostunut, vaan vaati että haen Cocon itse tai käytän hänen valitsemaansa kuljetusfirmaa. Kun sanoin, että voin tulla hakemaan Cocon itse, hän vastasi vain "Lähetän sinulle osoitteeni." ja vaikeni. Hän ei ole vastannut lukuisiin viesteihini tuon viestin jälkeen.

Sinikelta-arat Max ja Lucy

Kuvapankkikuva

Tällä kertaa lintuja oli annettavana kaksin kappalein! Myyjän kanssa keskustellessa kävi ilmi, että hänellä oli sinikelta-arojen lisäksi annettavana myös kaksi harmaapapukaijaa. Hän kertoi linnuistaan näin: 

"Hei, kiitos yhteydenotostani lintuihini. Papukaijat ovat vuoden ikäisiä ja rakastavat muiden lemmikkien seuraa. Papukaijoilla on kaikki terveysasiakirjat. Papukaijat tulevat heidän häkkinsä ja joitain papukaijaleluja. Annan papukaijat, koska tyttäreni kuoli juuri syöpään, eikä kukaan ole enää hoitamassa papukaijoja. Roolini täällä vie melkein kaiken aikani, ja se saa minut tuskin viettämään aikaa papukaijojen kanssa. Etsin hyvää kotia, joka voi pitää hyvää huolta papukaijoista."

Kuvia tuli jälleen paljon, erilaisista tilanteista, sisällä normaalista lemmikkielämästä otettuja kuvia. Suurella kuvamäärällä ja kuvien vaihtelevalla sisällöllä luodaan uskottavuutta.

Myyjä kysyi minulta luettelomaisesti kysymykset, joihin minun pitäisi vastata, esim. missä asun, onko minulla kokemusta papukaijoista, ja voinko maksaa lintujen kuljetuskustannukset, ja myös että "onko sinulla iso piha, jossa papukaijat voivat leikkiä ja pitää hauskaa lasten kanssa?" Linnut sijaitsevat yllättäen Ukrainassa, Kiovassa. Myyjällä on suositella linnuille kuljetusyhtiötä (international-easyshipping.com). Kun sanon, että voisin hakea linnut itse, on linnuilla kiire: ne pitäisi hakea tänään! Kun sanon, että minulla on ystävä Kiovassa, joka voisi hakea linnut pian, myyjä tekee katoamistempun, eikä enää vastaa viesteihini. 

Harmaapapukaija Cocoo

Kuvapankkikuva

Huomasin, että kadotan pian yhteyden myyjään, jos haluan hakea linnun itse. Halusin mennä syvemmälle ja myös tuhlata huijarin aikaa enemmän. Onneksi pian ilmaantui jälleen annettavaksi papukaija, harmaapapukaija Cocoo. Myyjä kertoi tapauksestaan seuraavaa: 

"Kiitos paljon siitä, että olet kiinnostunut söpöstä pienestä papukaijastani. Hänen nimensä on Cocoo ja hän on kolme vuotta vanha. Cocoo on harmaa papukaija Gabonista. Cocoo terveys on hyvä ja kaikki hänen eläinlääkärintarkastuksensa ovat ajan tasalla. Cocoo on erittäin hyvä ja rauhallinen asenne. Cocoo on nopea oppija ja voi helposti sopeutua uusiin ympäristöihin. Cocoo on hämmästyttävä temperamentti, koska hän on ystävällinen lasten ja muiden lemmikkien kanssa. Olen pahoillani, että minun on luovutettava Cocoo adoptoitavaksi, mutta minulla ei ole muuta vaihtoehtoa. Haluan vain parasta Cocoo.

Hinta: Cocoo ei ole myynnissä. Cocoo on osa perhettäni, enkä myy Cocoo: ta maailmalle. Cocoo on minulle kuin lapsi. Siksi haluan antaa Cocoo adoptoitavaksi (ilmaiseksi) kaikille tai perheille, jotka osoittavat aitoa kiinnostusta ja rakkautta Cocoo.

Syyt: Annan Cocoo adoptoitavaksi, koska minulla oli äskettäin uusi työ, joka vie kaiken aikani. Työhön sisältyy laaja matkustaminen kaupungin sisällä ja ulkopuolella. Se antaa minulle vähän tai ei ollenkaan aikaa hoitaa kookosta. Matkustan koko ajan, ja Cocoo on aina yksin kotona. Ainoa henkilö, joka hoitaa Cocoo, kun olin poissa, on mieheni, mutta valitettavasti hänen terveytensä on heikentynyt paljon viime aikoina. Joten ei ole enää ketään, joka huolehtii Cocoo ja olen hyvin huolissani Cocoo. Annan sinulle Cocoo vain ja vain, jos vastaat rehellisesti seuraaviin kysymyksiin:
1- Mikä on nimesi ja missä asut?
2 - Mitä teet elantosi vuoksi?
3 - Onko sinulla tarpeeksi aikaa hoitaa papukaijaa?
4- Mitä kokemuksia sinulla on eläimistä?
5 - Onko kotitaloutesi sopiva papukaijalle asumaan siellä ilman ongelmia?

Asentoni: Muutimme äskettäin Pariisiin, Ranskaan uuden työpaikkani vuoksi, ja Cocoo on täällä kanssamme. Yritin löytää uuden mukavan kodin, mutta epäonnistuin, koska olen uusi kaupunki ja tuskin tunnen ketään. Siksi päätin etsiä vanhastakaupungistani jonkun, joka antaa Cocoolle uuden mukavan kodin, joten pidämme yhteyttä. Odotan, että saan sinulta vilpittömän vastauksen. kiitos lukemisesta."

Kun kysyin, missä kaupungissa myyjä asui Suomessa, hän olikin yllättävän napakka, ja palasi aiheeseen: "Lue viestini huolellisesti ja vastaa kysymyksiin, jos olet todella kiinnostunut." Kerroin itsestäni jonkin verran, mutta jokaiseen kysymykseen vain maksimissaan lauseen verran. Tästä vastauksestani myyjä onneksi ymmärsi, että olisin rakastava koti linnulle.

Muista huijareista poiketen hän kertoi suoraan, että voisin noutaa linnun hänen luotaan Pariisista! Minun ei tarvinut siis itse tätä ehdottaa. Tämän vuoksi otinkin muun lähestymistavan. Hän ehdotti myös, että jos en pääse hakemaan lintua itse, hän voi lähettää linnun kuljetusyhtiöllä, jolloin voisin saada linnun itselleni jo huomenna! Joutuisin tietenkin maksamaan 350 euron kuljetuskustannukset (mutta onhan se halpa hinta, lintu on ilmainen ja harmaapapukaijat häkin kanssa voivat maksaa Suomessa helposti yli 1500 euroa). Kuljetukseen ja maksuun tietenkin suostuin. Annettuani (feikki) nimeni, osoitteeni ja sähköpostini myyjä vei linnun välittömästi Classic Airways -yhtiön kuljetettavaksi ja sain toissijaiseen sähköpostiini laskun. Myyjä oli jo "maksanut" 50 eurolla asiakirjoja (mm. rokotukset ja rekisteröinti), ja minun maksettavakseni jäi 350 euroa kuljetusmaksua. Maksutapana toimisi PaySafecard -kupongit, ja ystävällisesti he olivat listanneet kirjeessään antamaani kotiosoitettani lähimmät oikeat paikat saada näitä kuponkeja, mm. R-kioskeja ja K-kauppoja. Minun on myös mainittava kaupassa (he käyttivät termiä tupakkakauppa) että kupongit tulevat nimenomaan henkilökohtaiseen käyttöön. (Kaupan työntekijöitä on voitu ohjeistaa tunnistamaan huijaukset, jos menisin mainitsemaan, että aion ostaa kupongeilla arvokasta tavaraa tai eläimen ulkomailta.)

Luottamusta kuitenkin pidetään yllä seuraavasti: rahaa ei tarvitse tai saa antaa kuljetushenkilölle, vaan hänelle tarjotaan nähtäväksi ainoastaan kupongit, sekä firman luottamusta on usein aiemmin loukattu asiakkaiden toimesta.

Epäilemättä on siis selvää, että näin ainakin tämä huijari saisi rahansa. Ostaisin 350 euron edestä PaySafecard-kuponkeja, joista lähettäisin heille kuvat sähköpostissa mainitun ohjeen mukaisesti. Kupongit toimivat koodeilla, joten kuvat saatuaan he voisivat lunastaa koodit käyttöönsä, ja minä jäisin odottamaan lintua, jota ei ole olemassakaan. 

Juttelu tämän huijarin kanssa hyytyy, kun en saa aikaiseksi ostaa kuponkeja. Kiireen tuntua tuo se, että hän on omien sanojensa mukaan jo vienyt linnun kuljetusfirmalle. On siis kiire toimia, että linnun ei tarvitsisi jäädä yöksi firman tiloihin! 

Kommentit