Papukaijan koulutuksen perusteet lyhyesti

Papukaijan tai muun lemmikkilinnun koulutus ei ole välttämättä niin yksioikoista kuin vaikkapa koiran koulutus. Linnun eli pohjimmiltaan pelokkaan saaliseläimen koulutuksessa on huomioitava monta erilaista asiaa, jotta koulutus onnistuisi parhaalla mahdollisella tavalla. 

Jos linnut eivät ole sinulle tuttu eläinryhmä lemmikkinä tai koulutettavana, pyydän ensin lukemaan merkinnän koskien papukaijojen käsittelyä: Papukaijan käsittelyn perusteet. Kun linnun käsittelyn perusteet ovat hallussa, on menestyksekkääseen koulutukseen siirtyminen sujuvampaa. 

Papukaijan koulutuksen pitäisi perustua positiivisiin menetelmiin, jossa lintua palkitaan toivotusta käytöksestä ja epätoivottu käytös jätetään huomiotta, mutta siitä ei rangaista sanan perinteisessä merkityksessä. 

Kuten linnun käsittelyssä, myös linnun koulutuksessa vältetään linnun pelon tai epämukavuuden syntymistä. Riippuen linnun kesyystasosta tämä saattaa vaatia paljonkin huomiota arjessa ja/tai koulutushetkissä. Linnun kehonkielen tulkintaa tulisi opetella jo etukäteen ja sen kannattaa olla muutenkin aina arjessa mukana. Oman linnun luonteen ja elekielen tunteminen, tulkitseminen ja ennakointi on täten tärkeää.

Linnun luonteen tunteminen on tärkeää ennen koulutusta, ja elekielen tulkinnan ja käyttäytymisen ennakoinnin tulisi olla osa jokapäiväistä arkea linnun kanssa.
Kuva: Flickr.com / Rich Young, CC BY 2.0

Ympäristön tulisi tukea koulutusta ja keskittymistä. Ympäristö ei saa olla liian rauhaton tai siellä ei saa olla mitään sellaista, joka pelottaa, jännittää tai kiihdyttää lintua. Joskus linnut ovat hermostuneita otuksia, jolloin jo vieraaseen huoneeseen vieminen saa linnun jäätymään. Koulutushetket kannattaa siis järjestää samassa tilassa, missä lintu normaalisti oleilee arjessa ja missä se pystyy olemaan rentona. Tämä koskee myös koulutuksessä käytettäviä välineitä, esim. jos linnun halutaan olevan koulutuksen aikana pöydällä, tulee pöydällä olonkin olla linnulle neutraalia tai mieluisaa, ei pelottavaa tai kiihdyttävää. Arjesta poikkeavat asiat, kuten vierailijat, voivat saada linnun jännittämään, kiihtymään tai uteliaalle tuulelle, jolloin koulutus ei yleensä suju niin hyvin. Joitain lintuja kiihtyttävät äänekkäät asiat, kuten imurointi, pauhaava TV tai riehuvat lapset, jolloin nämä voivat myös heikentää linnun keskittymistä. Lintua pelottava tai häiritsevä asia voi olla yllättäväkin, kuten väärän värinen paita, pelottavan värinen kynsilakka tai ihmisen päällä olevat, kiinnostavat korut, jotka vievät huomion pois koulutuksesta. Myös hormonaalisuus voi tulla esteeksi koulutukselle: jos linnun elinympäristössä on koloja, kolo-orientoitunut lintu ei välttämättä näe muuta maailmaa kuin koloja.

Ajankohta koulutukselle kannattaa valita harkiten. Linnun tulisi olla motivoitunut työskentelemään palkkionsa eteen. Liian uninen tai väsynyt lintu (esim. päiväuniaikaan tai myöhään illlalla) ei ole yleensä ruokamotivoitunut, kuten ei myöskään ole lintu, joka on juuri syönyt. Uteliaalla ja pirteällä tuulella oleva lintu on yleensä valmis oppimaan. Ruokapalkkioita käyttäen koulutushetki kannattaa ajoittaa tapahtuvaksi ennen ruokinta-aikaa, mutta lintua ei tulisi pitää tarkoituksella nälässä suuremman motivaation saavuttaakseen. Yleensä vapaan pääsyn estäminen herkkuruoille riittää. 

Linnulle tulee valita palkkio, jonka eteen lintu on valmis työskentelemään. Tämä riippuu linnusta. Ruokapalkkiot ovat yleensä toimivia, koska jokaisen linnun on syötävä elääkseen. Herkkupala myös kuluu pois luonnostaan, toisin kuin joissain tilanteissa kiinnostava lelu tai hellyys, jonka ihminen ottaa pois linnulta, jotta koulutusta voidaan jatkaa. Muita palkkiota voivat olla herkkujen ohella esim. tuhottava tai vain hieman kiinnostava lelu, jyrsittävä puun pala tai revittävä paperin pala. Näiden ei kuitenkaan tulisi olla niin kiinnostavia, että koulutushetki keskeytyy pitkäksi aikaa. Myös rapsutukset tai huomio käyvät palkkioksi. Aina huomio ei välttämättä riitä, koska koulutushetkessähän lintu on muutenkin huomion keskipisteessä. Palkkio ei myöskään saa olla lintua kiihdyttävä tai pelottava, esimerkiksi räväkkä ja äänekäs kehuhetki, jossa taputellaan ja tanssitaan, saattaa pelottaa jotain lintua, ja toisen saattaa kiihtyneeseen tilaan, josta palautuminen kestää aikansa.

Ruokapalkkiokin kannattaa valita harkiten. Herkkupalkkioiden kannattaa olla helposti syötäviä, jotta lintu ei vetäydy pois syömään niitä. Kuorellisia siemeniä ei yleensä kannata käyttää, koska kuoriminen vie aikaa ja keskeyttää koulutushetken sujuvuuden. Herkun tulisi olla niin pieni, että lintu voi syödä sen ilman että se nostaa sitä jalkaansa. Tärkeää on myös selvittää linnun suosimat herkut, jotta motivaation saa kohdalleen. Liian maukas herkku voi taas saada linnun sähläämään, esim. moni lintu pitää juustosta, joka voi saada linnun niin kierroksille, ettei se malta keskittyä oppimaansa. Lintu voi myös erikoisherkun houkuttelemana tehdä jotain, joka oikeasti ahdistaa sitä. Linnun ruokavalioon sopivia ja monelle linnulle mieluisia vaihtoehtoja ovat esim. hirssi, auringonkukansiemenet, erilaiset pähkinät, viinirypäleet tai banaani. Näitä herkkuja ei kannata tarjoilla linnulle muulloin, kuin koulutushetkien yhteydessä, jotta niiden arvo säilyy.

Ruoka on yleensä toimiva ja helppo palkkio. Kuva: Flickr.com / mtsofan, CC BY-NC-SA 2.0


Vahviste tulee tarjota linnulle lintua pelästyttämättä. Saaliseläimenä lintu voi säikähtää yllättäviäkin asioita, myös sellaisia, jotka ihminen on tarkoittanut positiivisesti. Väärästä kulmasta, kuten yläviistosta lähestyvä palkkio voi pelästyttää linnun tai lintu voi säikähtää liian nopeasti kohti tulevaa, palkitsevaa kättä.

Uudet esineet ja tilat tulee esitellä linnulle varovasti. Jos koulutuksessa käytetään apuvälineitä, kuten target-keppiä, tulee se esitellä linnulle pelkoa sytyttämättä. Välineitä tulee myös käyttää koulutuksessa niin, ettei lintu niitä säikähdä, kuten liian nopeasti tai huonosta kulmasta lähestyvä koulutusväline. Jos lintu pääsee säikähtämään koulutusvälineitä varsinkin koulutuksen alussa, koulutus hidastuu huomattavasti.

Opettele, kauanko lintusi jaksaa keskittyä ja tunnistamaan merkit, joista voi päätellä linnun menettävän mielenkiintoaan. Koulutustilanne on hyvä lopettaa kun kaikki vielä sujuu ja ovat hyvällä tuulella. Ennen mielenkiinnon menettämistä papukaija saattaa toistuvasti pyyhkiä nokkaansa orteen. Noin 1-5 minuutin koulutushetket ovat yleensä riittäviä. Parempi on pitää useampi koulutushetki päivässä, kuin yksi pitkä.

Huomioi, että lintu oppii aina, ei vain tarkoituksella kouluttaessa! On turha yrittää kouluttaa lintua astumaan kädelle, jos treenisession ulkopuolella sitä hätistellään käsin pois kielletyistä paikoista.

Linnut ovat nokkelia, mutta varovaisia eläimiä, jotka oppivat nopeasti välttämään asioita, jotka tuottavat niille pelkoa tai epämiellyttävyyttä. Kesykin lintu voi nopeasti yhdistää kädet myös epämiellyttäviin asioihin, kuten hätistelyyn, pakolla kiinni pitelyyn tai häkkiin pakolla viemiseen ja alkaa vältellä tai purra käsiä. Kuva: Flickr.com / jcucurull, CC BY-SA 2.0


Vähän koulutusta on parempi kuin ei ollenkaan koulutusta. Kukaan ei ole mestari yhden päivän jälkeen, ja joskus toivotun käytöksen saavuttaminen vaatii runsaasti pitkäjänteistä työskentelyä. On kuitenkin parempi kouluttaa joka päivä vähän, kuin luovuttaa kokonaan. Mitä enemmän koulutusta tekee, sen rutiinimpaa siitä tulee sekä omistajalle että linnulle, jolloin koulutuksen ja oppimisen tahti kiihtyy.

Kannattaa aloittaa helposta. Selällään makoilu, valjaissaolo tai pyyhkeeseen kääriminen vapaaehtoisesti eläinlääkärissä voivat olla ihanan kuuloisia temppuja, mutta ne vaativat paljon treeniä. Jos omistaja on aloitteleva kouluttaja ja lintu aloitteleva oppija, kannattaa aloittaa helpoista tempuista. Näissä helpoissa tempuissa pieleen meneminen ei aiheuta linnulle epämiellyttävyyttä, pelkoa tai paniikkia. Lintu välttyy epämiellyttäviltä kokemuksilta ja omistaja puremilta ja turhautumiselta. Helppoja aloitustemppuja ovat esimerkiksi target-työskentely ja siitä johdetut temput kuten piruetin tekeminen ja pienten esineiden poimiminen ja kantaminen.

Jos haluaa käyttää naksutinta kertomaan, milloin lintu tekee oikein, kannattaa naksuttimen käyttöä harjoitella. Hupitemppujen aikana harjoittelussa ei haittaa, jos menee vähän aluksi pieleen, mutta vakavampien temppujen kanssa naksuttimen käytön ja palkkion tarjoilun kannattaa olla jo hallussa. Lintu oppii helposti "väärin" tai hitaasti, jos kouluttaja naksauttelee väärissä paikoissa.

Koulutuksessa tulisi tähdätä onnistumisiin ja poistaa esteet oppimisen tieltä. Jos tuntuu, että koulutushetki jumittaa ja lintu sählää, tulee jumin syy selvittää tai vain odottaa parempaan hetkeen. Jos kyse on kouluttajan epävarmuudesta, ehkä taitoja voisi treenata muualla kuin linnun kanssa. Hyvä ja riittävän rauhallinen ympäristö tukee oppimista. Jos lintu on orrella koulutuksen aikana, tulee orren olla linnulle sopivalla korkeudella, sopivan paksuinen, sopivaa materiaalia ja sopivan tukeva huomioiden linnun luonteen ja koulutettava asia niin, että järjestely tukee oppimista.

Hyviä oppimishetkiä! Lintujen kouluttaminen on oivaa tekemistä linnulle ja omistajalle, vahvistaa linnun ja ihmisen suhdetta ja hyvin koulutetun linnun kanssa myös arki on sujuvampaa!

Lue lisää: 

Kommentit